مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی

پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی دانلود پاورپوینت نظریه های کلاسیک، نئوکلاسیک، سیستمی و اقتضائی در مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های کلاسیک مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های نئوکلاسیک (روابط انسانی) مدیریت دولتی پاورپوینت نظریه های…

بررسی محیط زیست تحت اثر و شناسایی ویژگی های سد خرسان 2 در مرحله مطالعاتی

بررسی محیط زیست تحت اثر و شناسایی ویژگی های سد خرسان 2 در مرحله مطالعاتی سد خرسان2 اثرات زیست محیطی سدسازی اثرات زیست محیطی پروژه های سد در ایران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد محیط زیست بررسی محیط زیست تحت…

پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی

پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی کلمات کلیدی : پاورپوینت استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی تحقیق استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی مقاله استاندارد توصیف و دسترسی به منابع اطلاعاتی آشنایی استاندارد توصیف و دسترسی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سیاسی دانشجویان 85 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت سیاسی دانشجویان 85 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت سیاسی پیشینه تحقیق هویت سیاسی پیشینه داخلی هویت سیاسی پیشینه خارجی هویت سیاسی پیشینه پژوهش هویت سیاسی چارچوب نظری هویت سیاسی فصل دوم پایان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بی تفاوتی سازمانی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بی تفاوتی سازمانی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بی تفاوتی سازمانی مبانی نظری بی تفاوتی سازمانی پیشینه تحقیق بی تفاوتی سازمانی پیشینه داخلی بی تفاوتی سازمانی پیشینه خارجی بی تفاوتی سازمانی پیشینه…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی عدالت سازمانی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی عدالت سازمانی کلمات کلیدی : مبانی نظری عدالت سازمانی دانلود مبانی نظری عدالت سازمانی پیشینه تحقیق عدالت سازمانی دانلود پیشینه تحقیق عدالت سازمانی پیشینه داخلی عدالت سازمانی پیشینه خارجی عدالت سازمانی پیشینه پژوهش عدالت سازمانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده کلمات کلیدی : مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده دانلود مبانی نظری حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده دانلود پیشینه تحقیق حمایت سازمانی ادراک شده پیشینه داخلی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب مبانی نظری عفاف و حجاب پیشینه تحقیق عفاف و حجاب مبانی نظری و پیشینه تحقیق عفاف و حجاب پیشینه پژوهش عفاف و حجاب…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 29 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 29 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه…

پاورپوینت بازارها، نهادهای مالی و انواع اوراق بهادار

پاورپوینت بازارها، نهادهای مالی و انواع اوراق بهادار پاورپوینت بازارها و نهادهای مالی و انواع اوراق بهادار تعریف بازار مالی انواع بازار مالی دانش بازار مالی تعریف اوراق بهادار طبقه بندی اوراق بهادار اوراق بهادار بازار مشتقه مشتقات اختیار معامله…

پاورپوینت اجرا و نظام ارزیابی عملكرد

پاورپوینت اجرا و نظام ارزیابی عملكرد پاورپوینت اجرا و نظام ارزیابی عملكرد انواع ارزیابی عملكرد طرح جامع مدیریت عملكرد روش ارزیابی متوازن مهم ترین دلایل عدم توفیق در اجرای استراتژی اصول ایجاد سازمان استراتژی محور رابطه علت و معلولی در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترک شغل 46 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ترک شغل 46 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ترک شغل ادبیات نظری ترک شغل چارچوب نظری ترک شغل فصل دوم پایان نامه ترک شغل دانلود مبانی نظری ترک شغل پیشینه ترک شغل پیشینه تحقیق…

بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه

بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه ثمن شناور بیع با ثمن شناور مکانیزم تعیین ثمن پایان نامه بیع با ثمن شناور ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن بررسی صحت بیع با ثمن شناور در فقه بررسی فقهی اعتبار…

پرسشنامه بررسی مولفه های طراحی داشبوردها برای ارائه اطلاعات مناسب و بهنگام برای مدیران سیستم

پرسشنامه بررسی مولفه های طراحی داشبوردها برای ارائه اطلاعات مناسب و بهنگام برای مدیران سیستم پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد هیات علمی دانشگاه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دغدغه مسیر شغلی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دغدغه مسیر شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دغدغه مسیر شغلی مبانی نظری دغدغه مسیر شغلی پیشینه تحقیق دغدغه مسیر شغلی پیشینه داخلی دغدغه مسیر شغلی پیشینه خارجی دغدغه مسیر شغلی پیشینه پژوهش…

پرسشنامه ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان

پرسشنامه ارائه مدلی مناسب جهت مدیریت کیفیت خدمات در سازمان پرسشنامه مدیریت کیفیت خدمات پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع پرسشنامه مدیریت کیفیت زنجیره تامین پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر پرسشنامه کیفیت خدمات پاراسورامان پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع اسپینوال پرسشنامه استاندارد tqm پرسشنامه…

مقاله مسئولیت مدنی

مقاله مسئولیت مدنی دانلود مقاله مسئولیت مدنی تفاوت مسئولیت مدنی و مسئولیت اخلاقی تفاوت مسئولیت مدنی و مسئولیت کیفری تعریف مسئولیت کیفری چرا در نظام حقوقی ما مسئول مدنی پیش بینی شده است؟ در واقع مبنای مسئولیت مدنی چیست؟ سیستم…

پرسشنامه شناسایی شاخص های چابکی و ارائه مدلی جهت ارزیابی زنجیره تامین چابک

پرسشنامه شناسایی شاخص های چابکی و ارائه مدلی جهت ارزیابی زنجیره تامین چابک کلمات کلیدی : پرسشنامه چابکی زنجیره تامین پرسشنامه مدیریت زنجیره تامین چابک پرسشنامه پیاده سازی زنجیره تامین چابک پرسشنامه زنجیره تامین چابک پرسشنامه استراتژی های پیاده سازی…

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی

پروپوزال بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال میزان کارآفرینی بررسی تاثیر مدیریت دانش بر كارآفرینی رابطه مدیریت دانش و کارآفرینی مدیران پروپوزال رابطه مدیریت دانش و میزان کارآفرینی مدیران پیاده سازی مدیریت دانش در باشگاه های…

​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن

​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه استرس و مدل های آن مبانی نظری استرس و مدل های آن پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن پیشینه داخلی استرس و…

پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی

پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 (گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 با موضوع گزارش عملکرد مالی پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره 6 استاندارد حسابداری شماره 6 تحقیق استاندارد حسابداری شماره 6 پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره شش پاورپوینت گزارش عملکرد…

پاورپوینت بهترین تئوري‌هاي مديريت و كيفيت براي كسب و كارهاي كوچك

پاورپوینت بهترین تئوري‌هاي مديريت و كيفيت براي كسب و كارهاي كوچك کلمات کلیدی : پاورپوینت بهترین تئوري‌هاي مديريت و كيفيت براي كسب و كارهاي كوچك بهترین تئوري‌هاي مديريت و كيفيت براي كسب و كارهاي كوچك مدل مديريت استراتژيك لزوم یکپارچه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت علیه زنان 75 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خشونت علیه زنان 75 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خشونت علیه زنان مبانی نظری خشونت علیه زنان پیشینه تحقیق خشونت علیه زنان پیشینه داخلی خشونت علیه زنان پیشینه خارجی خشونت علیه زنان…

مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی

مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی اعتبارسنجی ریسک اعتباری رتبه بندی مشتریان مدل ریسک اعتباری و رتبه بندی مشتریان حقـوقی بانک کشاورزی دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود مقالات كارشناسی ارشد مدیریت دانلود مقالات مدیریتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حس تعلق مکانی 129 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حس تعلق مکانی 129 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری حس تعلق مکانی چارچوب نظری حس تعلق مکانی فصل دوم پایان نامه حس تعلق مکانی دانلود مبانی نظری حس تعلق مکانی پیشینه تحقیق حس تعلق…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *