مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق 99 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق 99 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری اخلاق
پیشینه تحقیق اخلاق
مبانی نظری نظریه های اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های اخلاق
مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق
پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق
پیشینه پژوهش نظریه های جامعه شناسی اخلاق
چارچوب نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق
فصل دوم پایان نامه نظریه های جامعه شناسی اخلاق

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نظریه های جامعه شناسی اخلاق تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

مقدمه

نظریه های جامعه شناختی، اخلاق را پدیده ای اجتماعی می-بینند و طبیعی است که در تبیین آن بر جامعه و عوامل اجتماعی تأکید کنند، ولی از آنجا که اخلاق خود پدیده ای چندبعدی و منتشر است که به  صورت های مختلفی نمودار می-شود، جامعه شناسان نیز وجوه متفاوتی از آن را برجسته می بینند. البته زمینه های وجودی و معرفتی متفاوت جامعه-شناسان نیز در اتخاذ رویکردهای متفاوت به اخلاق دخیل-اند. در میان نظریه های جامعه شناختی می توان سه رویکرد عاطفه گرایی، مادی ـ معیشتی و عقلانی را رصد نمود.    

 

 

 

 

2-3-2- 1- عاطفه گرایی

2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی

دورکیم از محدود جامعه شناسانی است که به طور مستقل دربارۀ اخلاق اندیشیده و نوشته است. هدف او تأسیس علم اخلاق برای جوامعی است که از دنیای گذشته و اخلاقیات آن بریده است و باید با اخلاقیات جدید سر و سامان یابد. این علم می گوید، جوامع جدید، اخلاق خاص خویش را پدید     می آورند، همچنانکه جوامع گذشته، اخلاق خاص خود را پدید آوردند.

     از نگاه دورکیم هر نظام اخلاقی یک دستگاه قواعد رفتار است و قواعد اخلاقی نیز انواعی دارد: اخلاق روزمره، اخلاق حرفه ای، اخلاق مدنی، اخلاق قراردادی. اما همۀ فنون قاعده هایی دارند که چگونگی رفتار را مشخص می-کنند. پس قواعد اخلاقی چه تفاوتی با قواعد دیگر دارند؟ دورکیم با پیروی از کانت پاسخ می دهد که قواعد اخلاقی الزام آورند، ولی او می خواهد تبیینی علمی و تجربی از اخلاق ارائه کند و البته برخلاف ادعای کانت، مدعی است مفهوم تکلیف به تنهایی تمامی معنای اخلاق را پوشش نمی-دهد و برای کامل کردن آن باید علاوه بر تکلیف، مطبوعیت یا دلپذیری را نیز به آن افزود. پس وجه صوری اخلاق همان تکلیف و الزام کانت است و وجه محتوایی آن دلپذیری است. عقل و عاطفه با هم، امر اخلاقی را شکل می-دهند.

         دلپذیری عمل، انسان را به سوی خویش می کشد، ولی عمل اخلاقی به گونه ای است که فرد نمی تواند بدون سختی و بی آنکه اجباری بر خویش وارد آورد آن را انجام دهد. عمل اخلاقی بدون اعمال اجبار و فشار بر طبیعت فرد، ممکن نمی شود. چگونه این دو جنبۀ متناقض ـ اجبار و دلپذیری ـ در مفهوم اخلاق جمع می شوند؟ 

 

  دورکیم برای تشخیص قواعد اخلاقی از قواعد دیگر به پیامدهای تخطی از قواعد توجه می دهد. اصولاً تخطی از قواعد، دو دسته پیامد یا نتیجه به همراه دارد: 

1) دسته ای از پیامدها به صورت تکوینی و مکانیکی، نتیجۀ عمل تخلف از قاعده اند. اگر بهداشت را رعایت نکنیم مریض می شویم. 

2) در دستۀ دیگر میان عمل و نتیجۀ آن، این پیوند تکوینی وجود ندارد. این نوع پیامد، نتیجۀ تکوینی و طبیعی خود عمل نیست، بلکه پاداشی است که به عمل داده می شود.

 

     «تعیین پاداش به ویژگی های کنش بستگی ندارد، بلکه در رابطه با ناهمسازی رفتار با قاعدۀ   نهی کننده آن  است. وجود قاعده و رابطه ای که عمل با آن دارد، تعیین کنندۀ پاداش است. بنابراین      آدم کشی در زمان جنگ بد نیست. بدین ترتیب، مفهوم ژرف تری از پاداش به دست می آید. پاداش از محتوای عمل بر نمی خیزد، بلکه ناشی از عدم انطباق و ناهمسازی عمل با قاعده ای-است که از پیش نهاده شده است. ما تنها به این دلیل ساده که قواعدی اعمالی را منع می کنند، مراقبیم که آن اعمال را انجام ندهیم. تکلیف همان خصلت اجباری اعمالی است که با قواعد اخلاقی سازگارند.»(دورکیم،1360: 58 )

 

      تکلیف و اجبار ما را به ناکافی بودن اخلاق فایده-گرایی آگاه می کند. اصولاً دورکیم فایده گرایی را اخلاق نمی دانست و از این رو متولیان و مروجان آن، مورد انتقاد جدی او بودند. به  ویژه دورکیم از این نظر با آنان مشکل داشت که آن را تنها اخلاق ممکن برای جهان دنیوی جدید می دانستند. منازعۀ دورکیم با این نحله در تمامی آثار او بازگو شده است.

     دلپذیری، نیز نابسندگی تبیین کانت و وظیفه گرایی را به ما نشان می دهد. دورکیم در اخلاق، برای عاطفه و احساسات ناعقلانی سهمی چاره ناپذیر قائل می شود؛ تمایلاتی که کانت از ابتنای اخلاق بر آنها به شدت احتراز می کرد و اتفاقاً اشتباه گذشتگان را در همین نکته می دید.

 

     رابطۀ این دو عنصر(تکلیف و دلپذیری) برحسب زمان تغییر می کند. در هر دوره ای، سهم هر کدام کم یا زیاد می شود. رابطۀ میان آنها در یک دوره معین نیز از فردی به فردی متفاوت است. برای بعضی افراد، عمل اخلاقی دلپذیر است و بعضی افراد، حس قاعده یابی دارند و در تکاپوی یافتن امر و فرمان اند. هر فرد، اخلاق مشترک را به شیوه خود بیان می کند و تحت تأثیر محیط، تعلیم و تربیت و میراث اخلاقی، قواعد اخلاقی را از روزنۀ ویژه ای می بیند. 

 

   دورکیم برای تشریح نظر خود به یک مقایسه روی می-آورد و مفهوم «اخلاق» را با مفهوم «مقدس» مقایسه می-کند. از نظر تاریخی رابطۀ خویشاوندی آنها را توضیح می-دهد. مفهوم مقدس دو ویژگی دارد: چیز مقدس، هم حرمت دارد و ما را از خود دور می کند و هم مورد عشق و خواست ماست. این همان احساس دوگانه ای است که متناقض می-نماید. شخصیت انسانی نیز با همین جنبۀ دوگانه، به ما عرضه می گردد. هنگامی که این شخصیت از آن دیگری است، القا کنندۀ گونه ای احساس مذهبی در ماست که با ما فاصله دارد. چنانکه گویی این شخصیت با هاله ای از تقدس که جداکنندۀ او از دیگر چیزهاست احاطه شده است، ولی در عین حال این شخصیت مورد علاقه و گرایش ماست و تلاش-های ما در راستای تکامل آن است؛ آرمانی است که می-کوشیم به کامل ترین وجهی که در توان ماست، آن را محقق کنیم.

 

      «اگر زندگی اخلاقی را با حیات مذهبی مقایسه نکنیم دریافت آن بسیار دشوار خواهد شد. طیّ سده ها، حیات اخلاقی و زندگی دینی پیوندهای تنگاتنگی با یکدیگر داشته و حتی یکسره با هم در آمیخته  اند و حتی امروزه ناگزیریم بپذیریم که این پیوند نزدیک در اکثریت آگاهی-ها پایدار مانده است. بنابراین، پیداست که حیات اخلاقی نتوانسته و هرگز نخواهد توانست خویشتن را از کلیه خصلت های مشترکش با حیات دینی بی نیاز سازد. پس باید چیزی از دین در اخلاق و چیزی از اخلاق در دین وجود داشته باشد و عملاً حیات اخلاقی کنونی سراپا انباشته از دین گرایی است. البته این بنیاد مذهبی تغییر می کند. مسلم است که این دین گرایی اخلاقی گرایش دارد که کاملاً از دین گرایی خداشناسانه جدا و متمایز گردد.»(دورکیم،1360 :67)

دورکیم از مقایسۀ امر مقدس و اخلاق نتیجه می گیرد که ریشۀ امر اخلاقی را باید در امر مقدس جستجو کرد. حکمروا بودن قواعد اخلاقی و بی نیاز بودن آنها از کنترل بیرونی ناشی از همین امر است.  

      دورکیم برداشت ذهنی عالمان و فیلسوفان اخلاق را نقد و طرد می کند و تبیینی علمی را جایگزین آن می سازد. باید دید، این تبیینِ بدیل، چگونه است؟

     نخستین اصل موضوعۀ دورکیم این است که مخاطب تکالیف اخلاقی، موجودات آگاه یا انسان‌ها هستند و هر عملی تنها می تواند دو هدف داشته باشد: خود فرد یا دیگرانی جز او!

 

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

     شاید در نگاه اول، سخن گفتن از اخلاق با رویکرد منفعت­گرایی یا مادی معیشتی دشوار به نظر برسد، ولی گلدنر، درست از همین منظر به چگونگی ارتباط اخلاق با جامعه­شناسی مدرن می­پردازد و تلاش می­کند تا خودداری جامعه­شناسان از تبیین جامعه­شناختی اخلاق را تشریح کند. او می­پرسد چرا جامعه­شناسی اخلاق پا نگرفت؟ و با وجود اینکه اخلاق در مقام متغیر مستقل، جایگاه برجسته­ای در نظریه­های جامعه­شناسی دارد، ولی هیچگاه در جایگاه متغیر وابسته این نظریه­ها قرار نمی­گیرد؟ به زعم وی این مسئله به ماهیت اخلاق و هویت جامعه­شناسی مدرن­ بر می­گردد و با طرح و وارسی آن می­توان به تبار اخلاق و جامعه­شناسی پی­برد.

­ از نگاه وی فایده­باوری و اصالت سودمندی در فرهنگ بورژوازی، علت بحران اخلاقی جوامع مدرن است و جامعه شناسی غربی نیز پاسخی به چالش­های فرهنگ اصالت سودمندی است.

     او دربارۀ شکل­گیری طبقۀ متوسط و فرهنگ آن معتقد است که «طبقه متوسط در کنار زندگی مسیحی دوره فئودال توسعه می­یافت و هرچند از پایگاه و منزلت محکمی برخوردار نبود، اما به علت مفید بودنش از طرف برگزیدگان تحمل می­شد. از دیدگاه نظام پایگاه­های اجتماعی فئودال، طبقه متوسطی وجود نداشت و از نظر اجتماعی از اهمیتی برخوردار نبود و به این علت است که آبه سی اس می­پرسد که طبقه سوم چیست؟ و پاسخ می­دهد چیزی نیست، اما می­خواهد چیزی بشود. از دیدگاه فئودال مسئله پایگاه طبقه متوسط مطرح نبود، بلکه فعالیت­هایی که انجام می­داد؛ یعنی خدمات و کارکردهای آن قابل اهمیت بود. اما پس از چندی طبقه متوسط به سودمندی خود غره شد و به ارزیابی قشرهای اجتماعی دیگر بر مبنای مفید بودن یا نبودن پرداخت. هنگامی که معیارهای سودمندی طبقه متوسط، توسط سایر گروه­ها هم پذیرفته و با ارزش محسوب شد بر اهمیت طبقه متوسط افزوده شد. دراین زمان به جای اینکه سودمندی فقط مبنایی برای تحمل این طبقه باشد به خودی خود مورد احترام قرار گرفت»(گلدنر،1383 :82).

        مفهوم سودمندی ریشه در تجربه بازار دارد، در بازار افراد می­توانند آنچه که می­خواهند خریداری کنند و دیگران هم آنچه را که مورد احتیاج بود تولید می­کنند و منشا اصلی فرهنگ سودمندگرا در تجربه بازار و دسترسی به بازار کالاها و خدمات بود. ارزیابی افراد یا فعالیت­ها از دیدگاه سودمندی شامل ارزیابی نتایجی می­شود که به دست می­آید. پیدایش و گسترش فرهنگ اصالت سودمندی از تحول اقتصاد مالکانه به اقتصاد بازاری و پیدایش طبقه­ای اجتماعی خبر می­داد که سرنوشت آن به بازار و محاسبه نتایج فعالیت­هایش بستگی داشت.

     فرهنگ سودمندگرا با مسیحیت که اهداف اخلاقی را با ارزش می­دانست و افراد را براساس پیروی از اخلاق دینی ارزشیابی می­کرد در تضاد بود. سودمندگرایی طبقه متوسط با اخلاق به عنوان پدیده­ای مقدس و ماورایی مطابقت نداشت.« بارون دهولباخ در طول عصر روشنگری اظهار می­دارد  که وظایف از طرف خدا به انسان محول نمی­شوند بلکه از ماهیت خود انسان سرچشمه می­گیرند. بیشتر فلاسفه آن دوره تعریف توسان را در مورد پرهیزگاری که معتقد بود وفاداری به انجام اموری است که عقل حکم می­کند پذیرفته بودند. افراد نباید به دیگران صدمه بزنند نه به این علت که قوانین کهن یا قوانین طلایی دین چنین می­گویند بلکه به این علت که چنین کاری دور از عقل است. به این ترتیب مسیحیت دچار یک بیماری مهلکی شد به طوری که در آخرین ربع قرن 19برای بسیاری از افراد جای تعجب نبود که نیچه از مرگ خدایان سخن می­گوید».(گلدنر،1383 :86)

    بنا به اصالت سودمندی، ارزش­گذاری تنها از طریق نتایج سودمند یک عمل ممکن می­شود و سودمندی نیز در زمان و مکان تغییر می­کند. درنتیجه مفید بودن حالتی نسبی است که بر طبق فایده­ای که در حالت خاص دارد و یا رابطه­ای که با سایر عوامل برای رسیدن به هدفی دارد سودمند دیده می­شود و سودمندگرایی به سوی نوعی نسبی­گرایی میل می­کند.« به طوری که جان لاک ضمن اینکه در جستجوی معیاری واحد و جهانی برای اخلاق خوشبختی بود تأکید می­کرد که به ندرت می­توان اصولی برای اخلاق پیدا کرد که بتوان نام برد و قواعد فضیلتی یافت که درجایی حقیر شمرده نشده و یا مورد نکوهش قرار نگرفته باشد؛ زیرا شیوه زندگی در جوامع تحت تأثیر عقاید عملی انسان‌ها و قواعد زندگی متضادی قرار دارد»(همان:87).

   از منظر این فرهنگ، معیارهای غیر این­جهانی و فراتر از انسان درمورد او قضاوت نمی­کنند بلکه انسان‌ها و ماهیت خودشان  آنها را ارزیابی می­کنند. اشیا در رابطه با انسان سودمند یا بی­فایده هستند و برای نفع و خوشبختی او وجود دارند. ارزیابی انسان‌ها و اشیا از منظر نتایج آنها؛ یعنی چگونه می­توان از آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کرد و اینکه آنها فی­نفسه چه هستند؟ و اینکه ذاتاً خوب باشند مطرح نیست. هیچ چیز به خودی خود خوب یا بد نیست بلکه باید دید چه نتایجی تولید می­کند؟

    بنابراین با فرهنگ اصالت سودمندی، ارزیابی دوبارۀ ارزش‌های بشری در پرتو فایده­باوری آغاز می‌گردد و کانون توجه از قضاوت اخلاقی تبدیل به قضاوتی شد که بر مبنای دانش انجام می­گیرد. این سؤال که آیا عملی ذاتاً صحیح است به تدریج جای خود را به کوشش برای ارزیابی نتایج عمل می­دهد. سؤال در مورد رفتار انسان به تدریج به جای اینکه بر مبنای «اخلاق» شکل بگیرد براساس«واقعیت ها» شکل می­گیرد.

     بدین­ترتیب، گلدنر نتیجه می­گیرد سودمندگرایی، حوزه اخلاق را محدود می­سازد و بر اهمیت قضاوت بر مبنای دانش تأکید کرده آن را توسعه می­دهد و ارزش اخلاقی را که در جهت اهداف از پیش تعیین شده کار می­کند تضعیف می­کند. به گزینش عمل بدون در نظر گرفتن تقدم اخلاقی آن می­پردازد و تأکید بر نتایج نامعلوم و موکول به آیندۀ قضاوت­های اخلاقی را به تعویق می­اندازد و آنها را به قضاوت بر مبنای دانش تجربی ضمیمه می­کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

مبانی نظریدر مورد  نظریه های جامعه شناسی اخلاق

نظریه های جامعه شناسی اخلاق 1

2-3-2- نظریه های جامعه شناسی 1

2-3-2- 1- عاطفه گرایی 2

2-3-2-1-1-اخلاق به مثابه امر قدسی 2

2-3-2-1-2- اخلاق، مرز میان کنشهای عقلانی و غیر عقلانی 16

2-3-2-1-3- اخلاق به مثابه عاطفه تعمیمیافته 27

2-3-3- 2- منفعت گرایی(مادی معیشتی) 38

پیشینه پژوهش در مورد نظریه های جامعه شناسی اخلاق

2-3-5- چارچوب نظری 63

2-3-5- 1-  مدل نظری 89

6-1- فهرست منابع 92

 

 

 

بررسی برداشتهای متفاوت و بعضا مغرضانه در مورد مسایل حقوقی زنان

بررسی برداشتهای متفاوت و بعضا مغرضانه در مورد مسایل حقوقی زنان مسایل حقوقی زنان برداشتهای متفاوت در مسایل حقوقی زنان نگاه مغرضانه در مورد مسایل حقوقی زنان دانلود پایان نامه رشته حقوق بررسی برداشتهای متفاوت و بعضا مغرضانه در مورد…

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی جدید سال 1392

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون مجازات اسلامی جدید سال 1392 مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی شرایط مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی دگرگونی های مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در قانون جدید مبانی و ارکان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی سازمانها و شرکتها

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی سازمانها و شرکتها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی سازمانها و شرکتها دانلود مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی سازمانها و شرکتها دانلود پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مالی سازمانها و شرکتها پیشینه تحقیق ارزیابی…

پرسشنامه روابط عاطفی موجود در خانواده علوی با روایی و پایایی

پرسشنامه روابط عاطفی موجود در خانواده علوی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه روابط عاطفی دانلود پرسشنامه روابط عاطفی پرسشنامه روابط عاطفی والدین پرسشنامه روابط عاطفی خانواده پرسشنامه روابط عاطفی خانواده علوی پرسشنامه روابط عاطفی خانواده 23 سوالی…

جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی

جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی جزوه آناتومی اندام بخش فوقانی رفتن به سایت اصلی جزوه آناتومی اندام - بخش فوقانی به تعداد 60 صفحه pdf مناسب اساتید و دانشجویان پزشکی   شامل مباحث زیر می باشد. کلیات استخوان زوایای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید به زندگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید به زندگی مبانی نظری امید به زندگی ادبیات نظری امید به زندگی چارچوب نظری امید به زندگی فصل دوم پایان نامه امید به زندگی دانلود مبانی نظری امید به زندگی پیشینه امید به زندگی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 2 مبانی نظری کارت امتیازی متوازن ادبیات و مبانی نظری کارت امتیازی متوازن پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن دانلود پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن دانلود مبانی نظری کارت امتیازی متوازن فصل دوم…

پاورپوینت آشنایی با تاریخچه آب انبار

پاورپوینت آشنایی با تاریخچه آب انبار پاورپوینت آشنایی با تاریخچه آب انبار تاریخچه آب انبار انواع آب‌انبارها از نظر نوع عملكرد و اركان آب انبار در نواحي گرم و خشك آب انبار در نواحي كوهستاني آب انبار در شهر هاي…

مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی

مبانی نظری بررسی مقایسه ای الگوهای تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها با روش فازی ارزیابی عملکرد مالی شرکت ارزیابی عملکرد مالی سازمان ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد فازی ارزیابی…

استقلال دهی به نوجوانان و بررسی نقاط قوت و ضعف آن

استقلال دهی به نوجوانان و بررسی نقاط قوت و ضعف آن تربیت کودکان استقلال کودکان استقلال طلبی نوجوان دانلود پایان نامه استقلال کودکان روشهای تربیت استقلال دهی به فرزندان رشد هویت و مبارزه برای استقلال دهی اصول تربیت استقلال دهی…

مسئولیت جزایی در امور پزشکی در حقوق کیفری ایران

مسئولیت جزایی در امور پزشکی در حقوق کیفری ایران مسئولیت مسئولیت کیفری حقوق کیفری ایران مسئولیت جزایی در امور پزشکی دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق مسئولیت جزایی در امور پزشکی در حقوق کیفری ایران دانلود پایان نامه کارشناسی حقوق…

دانلود پرسشنامه استاندارد اشتیاق شغلی 17 سوالی با روایی و پایایی

دانلود پرسشنامه استاندارد اشتیاق شغلی 17 سوالی با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت پرسشنامه اشتیاق شغلی معلمان دانلود پرسشنامه اشتیاق شغلی پرسشنامه اشتیاق شغلی کارکنان پرسشنامه استاندارد اشتیاق شغلی دانلود پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت دانلود…

قوانین ارث زن

قوانین ارث زن دانلود پایان نامه ارث وارث دانلود پایان نامه ارث زنان قانون مدنی ایران دانلود پایان نامه رشته حقوق دانلود پایان نامه قوانین ارث زن دانلود پایان نامه حقوق دانلود پایان نامه رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی و عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی

تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی و عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی کلمات کلیدی : انواع سازگاری در روانشناسی تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی دیدگاههای نظری درباره سازگاری عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی…

تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی

تشریح نظریه های مراحل رشد روانی اجتماعی نظریه رشد اریکسون نظریه رشد روانی اریکسون نظریه رشد اجتماعی اریکسون نظریه رشد روانیاجتماعی اریکسون نظریه رشد بزرگسالی اریکسون نظریه رشد کودک تا بزرگسالی اریکسون مقاله نظریه رشد اریکسون مقاله نظریه رشد بزرگسالی…

شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه

شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه شاهنامه فردوسی شغاد رستم عقده ی حقارت شخصیت شناسی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه علل احساس حقارت شغاد در برابر رستم دانلود مقالات ارشد زبان و…

پاورپوینت حسابداری تحقیق و توسعه

پاورپوینت حسابداری تحقیق و توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت حسابداری تحقیق و توسعه حسابداری تحقیق و توسعه فعالیت هایی که تحقیق و توسعه محسوب می شوند فعالیت هایی که تحقیق و توسعه محسوب نمی شوند حسابداری مخارج تحقیق و توسعه…

پیشینه مس و نحوه فرآوری آن

پیشینه مس و نحوه فرآوری آن مس چگونگی تولید مس تاریخچه مس در ایران روشهای تولید مس دانلود مقاله رشته معدن پیشینه مس و نحوه فرآوری آن رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته معدن پیشینه مس و نحوه فرآوری…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه افسردگی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه افسردگی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه افسردگی مبانی نظری افسردگی پیشینه تحقیق افسردگی پیشینه داخلی افسردگی پیشینه خارجی افسردگی پیشینه پژوهش افسردگی پیشینه نظری افسردگی ادبیات نظری افسردگی چارچوب نظری افسردگی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تسهیم دانش 48 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تسهیم دانش 48 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تسهیم دانش مبانی نظری تسهیم دانش پیشینه تحقیق تسهیم دانش پیشینه داخلی تسهیم دانش پیشینه خارجی تسهیم دانش پیشینه پژوهش تسهیم دانش پیشینه نظری…

پاورپوینت تصمیم گیری مصرف کننده

پاورپوینت تصمیم گیری مصرف کننده کلمات کلیدی : پاورپوینت تصمیم گیری مصرف کننده تصمیم گیری مصرف کننده بررسی تصمیم گیری مصرف کننده مقاله تصمیم گیری مصرف کننده سطوح تصمیم گیری مصرف کننده مدل های مصرف کنندگان مدل تصمیم گیری مصرف…

اصول دادرسی اطفال در مرحله محاکمه و صدور حکم 

اصول دادرسی اطفال در مرحله محاکمه و صدور حکم  دادرسی اطفال اصول دادرسی اطفال دادرسی کیفری اطفال دادرسی کیفری اطفال در حقوق ایران دادرسی کیفری اطفال در حقوق انگلیس اصول دادرسی اطفال در مرحله محاکمه اصول دادرسی اطفال در مرحله…

مبانی نظری ارزیابی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان

مبانی نظری ارزیابی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کلمات کلیدی : مبانی نظری سرمایه فکری مبانی نظری عملکرد کارکنان روشهای ارزشیابی عملکرد عناصر سرمایه های فکری روش های اندازه گیری سرمایه فکری رابطه سرمایه فکری با عملکرد کارکنان تاثیر…

روند تکوین و تکامل سکونتگاههای غیررسمی و بررسی رویکردهای مداخله در توسعه آنها

روند تکوین و تکامل سکونتگاههای غیررسمی و بررسی رویکردهای مداخله در توسعه آنها کلمات کلیدی : پایان نامه اسکان غیررسمی پایان نامه سکونتگاههای غیررسمی ویژگی های سکونتگاه های غیر رسمی ارتباط سکونتگاههای غیررسمی با فقر شهری روند تکوین و تکامل…

پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان

پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی تحلیل محتوای کتاب درسی دین و زندگی پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی 1 پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی دهم…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *